نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

هنگ کردن کامپیوتر. ممکن است بعد از مدتی استفاده از کامپیوتر شاهد هنگ کردن ان باشید اما علت آن چیست؟ در این مقاله به بررسی علت های اصلی هنگ کردن دستگاه خواهیم پرداخت.

هنگ کردن کامپیوتر

بررسی عملکرد مرورگر و هنگ کردن کامپیوتر

مواردی وجود دارد که مرورگر شما ممکن است در یک صفحه خاص گیر کند. از آنجایی که اکثر کاربران فعلی رایانه شخصی به شدت از مرورگرها استفاده می کنند، می توان احساس کرد که رایانه شما هنگ می زند، اما این یک صفحه مرورگر واحد است. شما می توانید مدیر وظیفه ویندوز را باز کنید، اما فقط به شما می گوید که مرورگر شما پاسخ نمی دهد و باید این روند را پایان دهید. اگر مهنگواهید، می‌توانید با باز کردن Task Manager مرورگر عمیق‌تر شوید.

در گوگل کروم و مایکروسافت اج فقط باید SHIFT + Esc را فشار دهید تا مدیر وظیفه مرورگر باز شود. در فایرفاکس باید روی دکمه منو کلیک کنید و به More > Task Manager بروید. با باز کردن مدیر وظیفه مرورگر، می‌دانید که چه فرآیندهایی در حال اجرا هستند و دلیل مسدود شدن صفحه چه می‌تواند باشد.

بررسی مانیتور

اگر نمی توانید مشکل هنگی رایانه خود را کشف کنید، باید عیب یابی بیشتری انجام دهید. می توانید از مانیتور قابلیت اطمینان ویندوز 10 استفاده کنید. برای دسترسی به آن، Control Panel > System and Security > Security and Maintenance > Reliability Monitor را باز کنید.

هنگامی که این ابزار را باز می کنید، نموداری از قابلیت اطمینان رایانه شخصی خود در طول زمان خواهید دید. همچنین می‌توانید گزارش‌های خرابی و سایر مشکلات، به‌روزرسانی‌ها و برنامه‌های تازه نصب شده را پیدا کنید. اگر خطایی را در نمودار مشاهده کردید که همزمان با هنگ کردگی رایانه شما ظاهر شد، می توانید برخی از جزئیات فنی را مشاهده کنید یا پایگاه داده مایکروسافت را برای یافتن راه حل بررسی کنید. همچنین می توانید کدهای خطا را در گوگل جستجو کنید و در مورد مشکل بیشتر بخوانید.

این مطلب را از دست ندهید   راهکارهای رفع کندی کامپیوتر ویندوزی

در نمودار، می‌توانید ببینید چه رویدادی باعث هنگی شد. اگر با یک به روز رسانی سیستم جدید متصل است، می توانید از System Restore برای بازگرداندن سیستم خود به حالت قبلی قبل از نصب این به روز رسانی استفاده کنید.

نصب دوباره درایورهای خود و هنگ کردن کامپیوتر

اگرچه بازیابی سیستم می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند، اما همیشه نمی تواند به یک موقعیت خاص کمک کند. به عنوان مثال، اگر CPU، GPU یا هر جزء رایانه دیگری را ارتقا داده باشید و درایورهای جدیدی را نصب کرده باشید، می‌توانید به دلیل درایورهای معیوب یا شاید مشکلی در نصب آنها مشکلی پیش آمده باشد. باید درایورهای فعلی را حذف کنید، جدیدترین درایورهای منتشر شده را دانلود کرده و دوباره نصب کنید.

تست کردن رم

اگر با هنگ کردن کامپیوتر مواجه شدید، مشکل ممکن است ناشی از خرابی حافظه رم باشد. می‌توانید چند آزمایش انجام دهید تا ببینید آیا این مشکل است یا خیر.

منوی Start را باز کنید و Windows Memory Diagnostic را تایپ کنید تا به ابزار دسترسی پیدا کنید. رایانه شما راه اندازی مجدد می شود و حافظه شما را آزمایش می کند و در صورت مشاهده هر گونه مشکلی به شما اطلاع می دهد.

بررسی عملکرد هارد دیسک و هنگ کردن کامپیوتر

اگر هارد دیسک شما دارای بخش های معیوب باشد و از کار بیفتد، می تواند مشکلات زیادی برای شما ایجاد کند. توصیه می کنیم هارد دیسک خود را برای هر مشکلی اسکن کنید. ابزارهای رایگانی مانند CrystalDiskInfo وجود دارد که در صورت بروز هر گونه مشکل در هارد دیسک، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد.

این مطلب را از دست ندهید   آموزش تشخیص مشکلات مادربرد یا پردازنده

صفحه آبی مرگ

بعد از اینکه کامپیوتر هنگ کردگی را تجربه کردید می تواند با صفحه آبی مرگ همراه شود. این نباید شما را بترساند، زیرا می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد علت وقوع این اتفاق در وهله اول به شما بدهد. کد QR و «کد توقف» که خواهید دید، نقطه شروع خوبی برای تحقیق شما هستند.

اگر برنامه‌ای با CPU سنگین اجرا می‌کنید، این احتمال وجود دارد که رایانه‌تان نتواند وظایف فشرده را انجام دهد. شما سعی می کنید روی یک دکمه کلیک کنید یا حتی یک کار ساده مانند بستن یک پنجره را انجام دهید و احساس می کنید رایانه شما هنگ کرده است حتی اگر اینطور نیست. به CPU خود یک دقیقه فرصت دهید تا به تمام کارهایی که با آنها دست و پنجه نرم می کند، برسد.

راه اندازی مجدد سیستم

اگر کامپیوتر شما پس از چند دقیقه انتظار همچنان هنگ می‌زند و از رایانه شما استفاده نمی‌شود، باید به هارد ریست متوسل شوید. باید دکمه پاور رایانه شخصی را فشار داده و نگه دارید تا خاموش شود. پس از آن، می توانید دوباره آن را فشار دهید تا سیستم از ابتدا پشتیبان گیری شود.

در برخی موارد، محصولات نرم‌افزاری از منابع زیادی استفاده می‌کنند که می‌تواند باعث هنگ کردن کامپیوتر شود. برای بررسی نحوه استفاده از منابع رایانه شخصی خود، باید Task Manager ویندوز را با فشار دادن CTRL + SHIFT + Esc باز کنید.

اگر می بینید که کامپیوتر شما هنگام اجرای برنامه خاصی هنگ می زند، ممکن است لازم باشد آن را حذف کنید. می‌توانید از ابزارهایی مانند Revo Uninstaller Pro برای پاک کردن کامل فایل‌هایی که نصب برنامه همراه آن است استفاده کنید.

این مطلب را از دست ندهید   نحوه رفع خاموش شدن ناگهانی رایانه ویندوز

اسکن کامپیوتر خود برای بدافزار و هنگ کردن کامپیوتر

سیستم رایانه شما ممکن است به دلیل بدافزاری که در رایانه شخصی شما وجود دارد دچار اشکالاتی شود. بسیاری از اسکنرهای بدافزار رایگان مانند Malwarebytes وجود دارند که رایانه شما را اسکن می کنند و بررسی می کنند که آیا آلوده شده است.

شاید این مقاله را دوست داشته باشید: علت صدای بلند فن و هارد دیسک کامپیوتر

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − هشت =

نحوه نصب درایورهای GPU

نحوه نصب درایورهای GPU

گاهی اوقات، درایورها کار نمی کنند، و این به ویژه برای پردازنده های گرافیکی قابل توجه است. درایورهای GPU به دلیل به روز رسانی های

ادامه مطلب »