نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آیا از مواجهه با مشکلات مختلف در رایانه خود خسته شده اید؟ شاید بدافزار کامپیوتر شما را مختل کرده باشد، یا ممکن است ویندوز به مرور زمان کند شده باشد، ظاهرا به خودی خود. خوشبختانه، دو ابزار داخلی ویندوز وجود دارد که می توانند در این شرایط مفید باشند: تنظیم مجدد ویندوز و بازیابی سیستم. اما تفاوت ریست و بازیابی سیستم ویندوز چیست و چگونه می توانند مشکلات رایج ویندوز را حل کنند؟ بیایید دریابیم.

تفاوت ریست و بازیابی سیستم ویندوز
تفاوت ریست و بازیابی سیستم ویندوز

بررسی تفاوت ریست و بازیابی سیستم ویندوز

برای تفاوت ریست و بازیابی سیستم ویندوز از تعمیر درایورهای خراب در ویندوز گرفته تا رفع عفونت های بدافزار، هر دو System Restore و Windows Reset می توانند به راحتی تمام مشکلات اصلی ویندوز را حل کنند. با این حال، هر دو این ابزارها راه های مختلفی برای حل مشکل دارند.

بازیابی سیستم با لغو هرگونه تغییر و برگرداندن سیستم شما به آخرین وضعیت کار خود عمل می کند. هدف این ابزار حل مشکلات با فرستادن رایانه شخصی شما “به عقب در زمان” به نقطه ای است که خطا وجود ندارد. این یک راه عالی برای رفع خرابی فایل‌ها یا ترمیم آسیب‌های ناشی از بدافزار است، زیرا همه فایل‌های شما را به حالت قبل از آسیب برمی‌گرداند.

از طرف دیگر، Windows Reset تمام تنظیمات سفارشی را پاک می کند و همه چیز را به تنظیمات پیش فرض باز می گرداند. این یک راه خوب است تا مطمئن شوید که یک بار دیگر با یک لوح تمیز کار می کنید. این اغلب “گزینه هسته ای” برای زمانی است که به نظر می رسد هیچ چیز مشکل را برطرف نکرده است.

این مطلب را از دست ندهید   نحوه بررسی کارت گرافیک کامپیوتر ویندوز 10

System Restore و زمان استفاده از آن

برای تفاوت ریست و بازیابی سیستم ویندوز System Restore یک ابزار مهم بازیابی ویندوز است که رایانه شما را به حالت قبلی برمی گرداند. اگر مشکلی در رایانه شما پیش آمده باشد، بازیابی سیستم می تواند آن را به زمانی برگرداند که همه چیز خوب کار می کرد.

برای درک بهتر این ویژگی، می‌توانید بازیابی سیستم را به عنوان یک دکمه «سفر در زمان» در نظر بگیرید که فایل‌های مهم و تنظیمات سیستم را به همان حالتی که در زمان ایجاد یک نقطه بازیابی بودند، برمی‌گرداند.

نقطه بازیابی یک تصویر پشتیبان از رایانه شما در تاریخ و زمان معین است. System Restore یک بار در هفته یک نقطه بازیابی حاوی فایل های مهم سیستم و رجیستری ویندوز ایجاد می کند. اگر هنگام نصب به‌روزرسانی مشکلی پیش بیاید، یا هر نوع خرابی داده‌ها وجود داشته باشد، System Restore محیط را تعمیر کرده و تغییرات ذخیره شده در نقطه بازیابی را برمی‌گرداند.

نحوه فعال کردن بازیابی سیستم

برای تفاوت ریست و بازیابی سیستم ویندوز در بسیاری از کامپیوترها، System Restore فقط برای درایو اصلی فعال است و نه سایرین. در حالی که در رایانه های دیگر، System Restore برای هیچ درایو روشن نیست.

اگر نمی‌خواهید اطلاعات خود را از دست بدهید، باید بازیابی سیستم را حداقل برای درایو اصلی خود فعال کنید. اما می توانید آن را برای درایوهای دیگر نیز فعال کنید.

برای فعال کردن System Restore برای درایو اصلی، منوی Start را باز کنید، Create a restore point را تایپ کنید و Enter را فشار دهید. درایو اصلی سیستم را انتخاب کنید و روی Configure کلیک کنید. روی گزینه Turn on system protection کلیک کنید، نوار لغزنده Disk Space Usage (میزان فضای دیسکی را که می خواهید برای محافظت از سیستم اختصاص دهید) را بر اساس نیاز خود تنظیم کنید و روی OK کلیک کنید.

این مطلب را از دست ندهید   نحوه تعمیر منبع تغذیه کامپیوتر

تفاوت ریست و بازیابی سیستم ویندوز و نحوه ایجاد یک نقطه بازیابی

برای تفاوت ریست و بازیابی سیستم ویندوز همانطور که قبلا ذکر شد، ویندوز به طور خودکار هر هفته نقاط بازیابی ایجاد می کند. اما می توانید هر زمان که بخواهید آنها را به صورت دستی ایجاد کنید.

برای ایجاد یک نقطه بازیابی، منوی استارت را باز کنید، Create a restore point را تایپ کنید و Enter را فشار دهید. روی دکمه Create کلیک کنید، نقطه بازیابی را توضیح دهید و سپس روی Create کلیک کنید.

نحوه استفاده از System Restore

اکنون که System Restore را فعال کرده‌اید و یک نقطه بازیابی ایجاد کرده‌اید، وقت آن است که نحوه بازگرداندن به اولین نقطه بازیابی را در صورت بروز مشکل در رایانه‌تان بررسی کنید.

  • دوباره تب System Properties را باز کنید.
  • روی دکمه System Restore کلیک کنید.ش
  • روی دکمه Next در صفحه خوش آمدگویی کلیک کنید.
  • صفحه زیر نقاط مختلف بازیابی را نشان می دهد. نقطه بازیابی مورد نظر خود را انتخاب کنید، روی Next و سپس Finish کلیک کنید.
  • انتخاب خود را با کلیک بر روی Yes در فرمان ظاهر شده تأیید کنید.
  • اکنون رایانه راه اندازی مجدد می شود و فرآیند بازیابی را آغاز می کند. پس از تکمیل، بررسی کنید که آیا مشکلی که با آن مواجه بودید حل شده است یا خیر.

بهترین چیز در مورد بازیابی سیستم این است که قبل از شروع فرآیند بازیابی به طور خودکار یک نقطه بازیابی ایجاد می کند. بنابراین، همیشه می توانید با دنبال کردن مراحل بالا و انتخاب نقطه بازیابی جدید، تغییرات را برگردانید.

این مطلب را از دست ندهید   خاموش شدن کامپیوتر حین بروزرسانی

تصمیم گیری بین بازیابی سیستم و تنظیم مجدد ویندوز

برای تفاوت ریست و بازیابی سیستم ویندوز ریست ویندوز قطعا مشکل شما را حل می کند، اما برای انجام این کار، تمام برنامه های نصب شده و تنظیمات سفارشی را پاک می کند. اگر طاقت از دست دادن داده های برنامه را نداشته باشید، می تواند واقعاً بد باشد. بنابراین، هنگام تلاش برای رفع مشکل، ابتدا باید قبل از وارد شدن به فرآیند ریست، ویندوز را بازیابی کنید.

بیشتر بدانید: نحوه رفع مشکلات تصادفی صفحه سیاه در ویندوز 10

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

نحوه نصب درایورهای GPU

نحوه نصب درایورهای GPU

گاهی اوقات، درایورها کار نمی کنند، و این به ویژه برای پردازنده های گرافیکی قابل توجه است. درایورهای GPU به دلیل به روز رسانی های

ادامه مطلب »