نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

چگونه خطای فن CPU را برطرف کنیم؟

خطای فن CPU به عنوان یک پیام خطای متداول به شمار می رود که می تواند هنگام راه اندازی رایانه رومیزی ویندوز ظاهر شود. این هشدار معمولاً پس از خاموش شدن رایانه به دلیل گرم شدن بیش از حد ایجاد می شود که ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که فن (یا فن ها) نتوانند سخت افزار را به اندازه کافی خنک کنند.

پیام خطای CPU و خاموش شدن اجباری آن از عملکرد صحیح محافظات رایانه است. اگر فن ها به درستی کار نکنند و رایانه بیش از حد گرم شود ممکن است باعث آسیب دائمی به تعدادی از قطعات سخت افزاری شود.

روشهایی برای تأیید علت گرم شدن بیش از حد و پیامهای خطای ناشی از آن و همچنین روشهایی برای رفع آنها وجود دارد.

نحوه نمایش خطای فن CPU

خطای فن CPU معمولاً در هنگام راه اندازی یا راه اندازی در رایانه شخصی ویندوز ظاهر می شود  و در هنگام کار منظم ویندوز دیده نمی شود.

متن پیام خطا معمولاً با عنوان یکی از موارد زیر ظاهر می شود:

  • خطا: “فن CPU از کار افتاده!”
  • “خطای خنک کننده پردازنده”

چه عواملی باعث خطاهای فن CPU می شوند؟

خطای فن CPU در هنگام راه اندازی اتفاق می افتد که معمولاً دلیل آن آسیب فیزیکی فن و تنظیمات نادرست یا عوامل خارجی که باعث گرم شدن بیش از حد رایانه و همچنین مجبور کردن فن با سرعتهای فوق العاده زیاد است. گرد و غبار نیر مانع منافذ هوای دستگاه می شوند و می توانند باعث خطاهای فن CPU شوند.

این مطلب را از دست ندهید   جلوگیری از خرابی کامپیوتر

چگونه خطای فن CPU را برطرف کنیم؟

از آنجا که خطاهای فن CPU می تواند به دلیل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری ایجاد شود رفع خطاها به همان اندازه متنوع بوده و شامل بررسی تنظیمات خاص و همچنین فن داخلی CPU است.

برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد پردازنده و پیام های خطا این نکات را رعایت کنید:

  1. رایانه خود را حرکت دهید. گذاشتن رایانه در منطقه ای که گرما یا نور خورشید زیادی دارد می تواند باعث گرم شدن بیش از حد و خاموش شدن آن شود. سعی کنید رایانه خود را به یک اتاق خنک تر منتقل کنید یا مطمئن شوید که هرگز در طول روز در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندارد.
  1. اورکلاک (Overclock) که افزایش سرعت یکی از اجزای سخت افزار است را متوقف کنید. نتیجه اورکلاکینگ افزایش چشمگیر گرمای سیستم است که توسط فن های پیش فرض قابل مدیریت نیست. این می تواند به مدارها آسیب برساند و باعث خاموش شدن مکرر و خطاهای گرمازدگی شود.
  2. دریچه های هوا را تمیز کنید. ساده ترین راه برای تمیز کردن منافذ برداشتن با برس جاروبرقی است که با استفاده از آن با تمام قدرت برای جذب مکش و گرد و غبار و گرد و غبار استفاده می شود.
  3. فن های پردازنده را تمیز کنید. برای این مرحله باید رایانه خود را خاموش کنید و آن را از منبع برق جدا کنید و درِ آن را باز کنید. پس از باز شدن درِ آن، می توانید فضای داخلی را تمیز کرده و گرد و غبار را پاک کنید.
این مطلب را از دست ندهید   عیب یابی شبکه خانگی pc

از پاشیده شدن مواد پاک کننده بر روی هر قسمت خودداری کنید چرا که این امر باعث آسیب جدی به اجزای مختلف می شود.

  1. فن پردازنده خود را بررسی کنید. در حالی که رایانه خود را باز کرده اید دستگاه خود را از نظر جسمی بررسی کنید تا مطمئن شوند شل نشده اند یا جای خود را از دست نداده اند. بسته به مدل فن خود باید بتوانید فن های خود را با پیچ گوشتی یا چسب در جای خود محکم کنید.
  2. مکان فن CPU خود را بررسی کنید. اگر فن CPU را خود نصب کرده اید مطمئن شوید که در مکان صحیح نصب شده است. باید به هِدِر CPU مادربرد متصل باشد. اگر آن را به جای دیگری وصل کرده باشید ممکن است هنگام روشن شدن رایانه فن کار کند اما به اندازه کافی CPU را خنک نکند.
  3. هدر فن CPU جایگزین را امتحان کنید. اگر چندین هدر فن CPU در مادربرد خود دارید سعی کنید فن را در شکاف دیگری متصل کنید. با این کار گاهی خطای فن CPU برطرف می شود.
  4. تنظیمات فن CPU را در BIOS بررسی کنید. گه گاه می توان از آن برای عیب یابی مسائل فناوری و اطمینان از اینکه همه کارها آنگونه که باید باشد استفاده نمود.

BIOS را باز کنید بعد مسیر زیر را دنبال کنید:

“Advanced Settings> Hardware Monitor> CPU Fan”

هیت سینک(Heat sink)  وسیله ای برای انتقال حرارت در سیستم ها را فعال و کانال فن همراه فن را فعال کنید و هیت سینک پاسیو و کانال فن بدون فن را غیرفعال کنید. تغییرات خود را ذخیره و از BIOS خارج شوید.

  1. فن CPU را عوض کنید. اگر هیچ یک از موارد بالا کار نکرد فن شما به راحتی خراب شده و نیاز به تعویض دارد. ضمانت رایانه شما ممکن است تعمیر فن را پوشش دهد. اگر فن را جداگانه خریداری کرده باشید می توانید از ضمانت نامه خاص خود استفاده کنید یا برای تهیه یک قطعه تعویض رایگان یا تخفیفی از آن استفاده کنید.
این مطلب را از دست ندهید   بهترین نرم افزارهای کامپیوتر

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

نحوه نصب درایورهای GPU

نحوه نصب درایورهای GPU

گاهی اوقات، درایورها کار نمی کنند، و این به ویژه برای پردازنده های گرافیکی قابل توجه است. درایورهای GPU به دلیل به روز رسانی های

ادامه مطلب »