نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

عوامل قدرتمندی کامپیوترهای شخصی / اجزای زیادی در کامپیوتر وجود دارد که به سرعت و قدرت بیشتر آن کمک می کند. در زیر لیستی از اجزای اصلی سخت افزاری که به سرعت و عملکرد کامپیوتر کمک می کنند آورده شده است.

پردازنده (CPU)

سرعت کلی یا سرعت کلاک کامپیوتر و سرعت پردازش داده ها توسط پردازنده کامپیوتر (CPU) مدیریت می شود. یک پردازنده خوب قادر است دستورالعمل های بیشتری را در هر ثانیه اجرا کند، بنابراین سرعت آن افزایش می یابد. به عنوان مثال، اولین پردازنده کامپیوتر اینتل 4004 بود که تنها یک پردازنده 740 کیلوهرتز بود که قادر بود تقریباً 92000 دستورالعمل در ثانیه را پردازش کند. پردازنده های امروزی پردازنده های چند هسته ای گیگاهرتزی هستند که قادر به پردازش بیش از 100 میلیارد دستورالعمل در ثانیه هستند.

حافظه پنهان

اگرچه رایانه‌های امروزی می‌توانند میلیاردها دستورالعمل را در هر ثانیه اجرا کنند، پردازنده معمولاً منتظر آن دستورالعمل‌ها از انواع کندتر حافظه در رایانه است. از آنجایی که رم و هارد دیسک کندتر از CPU هستند، پردازنده های کامپیوتر و مادربردها از حافظه پنهان برای انتقال داده ها بین پردازنده، حافظه و سایر اجزا استفاده می کنند. حافظه نهان سریعترین نوع حافظه است و رایانه ای با حافظه نهان L2 یا حافظه نهان L3 بیشتر می تواند دستورالعمل های بیشتری را ذخیره کرده و آنها را با کارایی بیشتری به پردازنده ارسال کند.

حافظه (RAM)

رایانه ای با حافظه (RAM) بیشتر می تواند برنامه های بیشتری را که در حال حاضر در حال اجرا هستند در حافظه ذخیره کند. اگر حافظه رایانه شما تمام شود، رایانه باید داده های استفاده نشده ذخیره شده در حافظه را به دستگاه ذخیره سازی اصلی مبادله کند تا زمانی که دوباره مورد نیاز باشد. با افزودن این مرحله اضافی، (و چون هارد دیسک ها و SSD ها کندترین نوع حافظه هستند)، کامپیوتر شما می تواند بدون حافظه کافی بسیار کندتر شود.

این مطلب را از دست ندهید   7 نکته مهم و ترفند ویندوز 11

سرعت باس

برای رایانه های قدیمی تر، سرعت گذرگاه مادربرد سرعت انتقال داده ها بین تمام اجزای سخت افزاری را افزایش می دهد. به عنوان مثال، یک FSB (باس سمت جلو) 66 مگاهرتز بسیار کندتر از یک FSB 400 مگاهرتز خواهد بود. اگر کامپیوتر گذرگاه کندی داشته باشد، پردازنده باید بیشتر منتظر دستورالعمل باشد، که باعث می شود کامپیوتر کندتر کار کند.

امروزه کامپیوترهای دارای پردازنده اینتل به جای FSB از QPI (QuickPath Interconnect) استفاده می کنند. QPI سریعتر و کارآمدتر از FSB است. کامپیوترهای دارای پردازنده AMD به جای FSB از HyperTransport استفاده می کنند. مانند QPI، HyperTransport نیز سریعتر و کارآمدتر از FSB است. QPI و HyperTransport امکان ارتباط سریع‌تر بین پردازنده، رم، هارد دیسک و سایر سخت‌افزارها را فراهم می‌کنند، به این معنی که کامپیوتر سریع‌تر است.

هارد دیسک

چندین جزء یک درایو دیسک سخت می تواند آن را کندتر یا سریعتر کند، که باعث می شود رایانه شما در کل کندتر یا سریعتر کار کند.

به عنوان مثال، یک هارد دیسک (هارد دیسک سنتی) به دلیل قطعات متحرک داخل کامپیوتر، سرعت کامپیوتر را کندتر می کند که منجر به کندی زمان خواندن و نوشتن می شود. با این حال، یک SSD (درایو حالت جامد) هیچ قطعه متحرکی ندارد، که منجر به زمان خواندن و نوشتن سریع‌تر می‌شود.

در زیر لیستی از عوامل مختلفی که در سرعت هارد دیسک نقش دارند، آورده شده است.

  1. یک درایو SSD هیچ قطعه متحرکی ندارد، که باعث می شود سرعت آن بسیار بیشتر از یک هارد HDD سنتی باشد.
  2. رایانه‌های قدیمی‌تر از کابل‌ها و پورت‌های EIDE (ATA) برای اتصال درایوها استفاده می‌کنند که سرعت انتقال بسیار کمتری نسبت به کابل‌ها و پورت‌های SATA مورد استفاده در رایانه‌های جدیدتر دارند.
  3. RPM هارد دیسک سرعت چرخش صفحات داخل هارد دیسک است. هارد دیسک 5400 RPM بسیار کندتر از درایو 7200 RPM است.
این مطلب را از دست ندهید   بررسی علت هنگی کامپیوتر

کارت گرافیک

اگر جدیدترین بازی‌های رایانه‌ای را بازی می‌کنید، یک کارت گرافیک قدرتمند با پردازنده (GPU) و حافظه خاص (VRAM) آن‌ها را سریع‌تر اجرا می‌کند. این نوع کارت‌های ویدئویی با بر عهده گرفتن مسئولیت‌های پردازش رندر سه بعدی و سایر کارهای پیچیده به عملکرد رایانه کمک می‌کنند. هرچه کارت گرافیک قدرتمندتر باشد، می تواند گرافیک سه بعدی را سریعتر ارائه دهد.

رابط کارت گرافیک نیز عاملی موثر در عملکرد کارت گرافیک است. به عنوان مثال، کارت گرافیک های قدیمی AGP بسیار کندتر از کارت گرافیک های جدیدتر PCI Express هستند.

نرم افزار

نرم افزاری که از آن استفاده می کنید نیز می تواند بر سرعت کامپیوتر تأثیر بگذارد. اگر نرم‌افزار برای کارآمد بودن نوشته نشده باشد یا دارای اشکال باشد، می‌تواند باعث کند کارکرد رایانه شما در حین استفاده از آن برنامه‌ها شود. اگر هنگام اجرای یک برنامه، رایانه شما کند کار می کند، مطمئن شوید که آخرین به روز رسانی ها را دارید.

با استفاده از آخرین تکنولوژی ها

رایانه ای که از آخرین فناوری ها استفاده می کند بسیار سریع تر از رایانه ای است که از فناوری های قدیمی استفاده می کند. به عنوان مثال، یک SATA SSD (که قبلا ذکر شد) در رایانه امروزی بسیار سریعتر از یک هارد دیسک IDE 5400 RPM کار می کند. به طور مشابه، رایانه ای با پردازنده Intel Core i7 یا AMD Ryzen 7 بسیار سریعتر از رایانه با پردازنده Intel Core 2 Duo یا AMD Athlon 64 X2 کار می کند.

مشکلات بلوتوث ویندوز 10

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + نوزده =

نحوه نصب درایورهای GPU

نحوه نصب درایورهای GPU

گاهی اوقات، درایورها کار نمی کنند، و این به ویژه برای پردازنده های گرافیکی قابل توجه است. درایورهای GPU به دلیل به روز رسانی های

ادامه مطلب »