نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

چگونه جلوی گرم شدن بیش از حد لپ تاپ خود را بگیریم؟

مبانی خنک کننده رایانه (لپ تاپ) پردازنده معمولاً برای خنک سازی از یک فن و نوعی رسانای فلزی مانند مس یا آلومینیوم به نام یک گرماگیر استفاده می کند.

CPU و به تازگی GPU  (واحد پردازش گرافیک) از طریق گریس حرارتی یا ترکیبی به گرماگیر فلزی ” connected” می شوند. این گریس گرما را هدایت می کند اما برق را منتقل نمی کند.

مشکل این است که با گذشت زمان گرد و غبار و سایر ذرات دریچه ها، فن و درگاه خروجی یا رادیاتور سیستم را مسدود می کنند بنابراین جریان هوا و خنک شدن را محدود می کنند.

با دمیدن به دریچه ها و فن و یا استفاده از برس برای پاک سازی گرد و غبار، راحت مشکل رفع می شود.

به یاد داشته باشید: در دنیای کامپیوتر گرد و غبار تخریب کننده است و ترکیب حرارتی را که گرما را هدایت می کند خشک نموده و در نتیجه باعث گرم شدن سریعتر سیستم می شود. خوشبختانه اکثر پردازنده ها، پردازنده های گرافیکی و تولیدکنندگان تراشه محافظتی برای این امر ایجاد شده اند. آنها ذره ذره سرعت عمل را پایین می آورند تا اینکه در نهایت پردازنده را خاموش می کنند و بنابراین سیستم خاموش می شود.

بنابراین اگر سیستم کامپیوتری دارید که کندتر و کندتر شروع به کار می کند و بدون دلیل مشخص خاموش می شود  مشکل شما می تواند گرمای بیش از حد باشد.

مراحلی که برای رفع مشکل باید انجام دهید:

  1. آماده شدن برای فرآیند

قبل از شروع  اطمینان حاصل کنید که از تمام فایلهای های داده خود پشتیبان گرفته و اگر در موارد بعید مشکلی رخ دهد، می توانید برنامه ها و داده های خود را بازیابی کنید. (نکته: برای اطمینان از پشتیبان گیری صحیح از فایل های داده  آنها را آزمایش کنید)

این مطلب را از دست ندهید   مدام بازشدن File Explorer

مطمئن شوید که نسخه پشتیبان تهیه شده کاملاً جدا از لپ تاپ شما باشد و در همان دیسک سخت و در یک دستگاه خارجی مانند SD / USB یا درایو قابل حمل باشد.

منطقه ای را برای کار آماده کنید که دارای نور مناسب بوده و  تمیز و همچنین خشک و دارای فضای کافی باشد. برای محافظت از آن از حوله یا پارچه نرم زیر لپ تاپ استفاده کنید زیرا در بیشتر مراحل در طول زمان روی صفحه قرار دارد.

اطمینان حاصل کنید که هر آنچه که استفاده می کنید حتی لباس های شما الکتریسیته ساکن تولید نمی کند.

این روند حدود 30 دقیقه طول خواهد کشید. با این کار لپ تاپ از ضمانت خارج خواهد شد.

  1. برداشتن باتری و قاب پشتی

پس از پشتیبان گیری از تمام فایل های داده خود و خاموش کردن لپ تاپ، منبع تغذیه را از برق جدا کرده و باتری را جدا کنید.

با استفاده از پیچ گوشتی صحیح چهار (4) پیچ را باز کنید. قاب پشتی را برداشته و کنار بگذارید. خواهید دید که گرد و غبار به درب پشت چسبیده است. برای تمیز کردن منافذ و درب پشت از قلم مو استفاده کنید.

  1. واحد خنک کننده (cooling unit) را باز کرده و بردارید

اکنون می توانید دستکش های لاستیکی خود را بپوشید . ساده ترین راه برای شناسایی واحد خنک کننده جستجوی فن است. هنگامی که فن را یافتید می توانید پیچ های نگهدارنده آن را به راحتی پیدا کنید. آنها را با احتیاط بردارید و نگه دارید. واحد خنک کننده را به آرامی بگیرید و آن را از لپ تاپ خارج کنید. سعی کنید قبل از بلند کردن، آن را به عقب و جلو، چپ و راست، کمی (نه بالا و پایین) بپیچانید.

این مطلب را از دست ندهید   خاموشی ناگهانی کامپیوتر

این باید هرگونه چربی حرارتی سخت شده را که مانند چسب عمل می کند از بین ببرد. با زاویه کمی بیرون می آید. آن را به آرامی و به آرامی بردارید زیرا کابل برق فن هنوز به مادربرد متصل است و لازم است قبل از بیرون آمدن کامل واحد، آن را جدا کنید.

  1. واحد را گردگیری کنید

با استفاده از هوای فشرده  یا سشوار یا پنکه به آرامی گرد و غبار واقع در فن و محفظه یا درگاه اگزوز و هرجای دیگر را که مشاهده می کنید که جمع شده است را بزدایید. هنگام دمیدن فن با هوا آن را پایین نگه دارید تا در جهت معکوس کار نکند و همچنین در برابر هوای دمنده کار نکند. قبل از دمیدن مجدد هوا  از قلم مو برای بارگیری گرد و غبار برای آخرین بار استفاده کنید.

  1. چربی حرارتی قدیمی را از بین ببرید

با استفاده از یک جسم نرم مانند چاقوی پلاستیکی یا کارت اعتباری قدیمی، چربی حرارتی قدیمی را از پردازنده و GPU و مبدل حرارتی خراش دهید. ملایم باشید و وقت خود را اختصاص دهید زیرا هیچ عجله ای وجود ندارد و زوایای مختلفی را امتحان نمی کنید  چربی حرارتی خشک باید از بین برود.

  1. گریس حرارتی جدید را اعمال کنید

یک لکه بسیار کوچک  گریس حرارتی فقط روی پردازنده و پردازنده گرافیکی قرار دهید. همچنین روی مبدل حرارتی قرار ندهید. با استفاده از چاقوی پلاستیکی یا کارت اعتباری قدیمی، آن را به طور مساوی و بسیار نازک روی سطح ناحیه CPU / GPU یا مبدل حرارتی که در تماس با یکدیگر قرار می گیرند، پخش کنید. با زیاد بودن بیش از حد گریس حرارتی گرما بهتر  هدایت نمی شود حتی ممکن است باعث گرم شدن آن شود.

  1. واحد را جایگزین کرده و فایل را ببندید

کابل برق فن را وصل کنید. مبدل حرارتی را تعویض کنید و پنج (5) پیچ را محکم ببندید تا در جای خود ایمن بمانند. درب سیستم را عوض کنید، فشار ملایم اما محکم را فشار دهید تا همه طرف ها در جای خود جمع شوند. چهار (4) پیچ را تعویض و آنها را محکم کنید. باتری را تعویض کنید و مطمئن شوید که در جای خود قفل شده است.

  1. واحد را روشن کنید

همه چیز را به لپ تاپی که باید در آنجا باشد دوباره وصل کنید و دستگاه را روشن کنید. دیگر بیش از حد گرم نمی شود.

این مطلب را از دست ندهید   تعمیر و بهینه سازی رایانه
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + هشت =

نحوه نصب درایورهای GPU

نحوه نصب درایورهای GPU

گاهی اوقات، درایورها کار نمی کنند، و این به ویژه برای پردازنده های گرافیکی قابل توجه است. درایورهای GPU به دلیل به روز رسانی های

ادامه مطلب »