نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

دلایل خرابی هارد دیسک و راه حل های بازیابی اطلاعات

به طور کلی از درایوهای سخت برای ذخیره سازی فایل های بزرگ برای تهیه نسخه پشتیبان از داده ها و ذخیره فایل های مهم تجاری (برای ایمن و مطمئن نگه داشتن آنها) استفاده می شود. ولی در صورتی که هارد دیسک شما ناگهان کار نکند یا از کار بیفتد چه می کنید؟ که در چنین شرایطی ممکن است دسترسی به داده های مهم خود را از دست بدهید. از این رو  تهیه پشتیبان به موقع از اطلاعات خود را باید اولویت اصلی خود قرار دهید.

 بنابراین بدترین دلایل خرابی هارد چیست؟ و چگونه داده های از دست رفته خود را وقتی یک دیسک سخت ناگهان متوقف شد یا خراب شد را بازیابی کنیم ؟

ادامه مطلب را بخوانید تا از بدترین دلایل خرابی هارد دیسک و علائم آن آگاه شوید  و راه حل هایی برای بازیابی اطلاعات از دست رفته از یک هارد دیسک خراب را بدانید.

از بدترین دلایل خرابی هارد دیسک داخلی / خارجی

هارد دیسک هر لحظه ممکن است خراب شود. این اتفاق پس از تجمع بخشهای بد در دیسک به دلیل خرابی ناگهانی رخ می دهد. این ممکن است منجر به آسیب غیرقابل جبران به سطح بشقاب دیسک شود. دلایل خرابی هارد دیسک ممکن است متفاوت باشد ولی در بیشتر موارد باعث از دست رفتن دائمی اطلاعات می شوند. از این رو بازیابی اطلاعات از یک هارد دیسک خراب در اوایل کار بسیار ضروری است.

دلایل عمده منجر به خرابی دیسک سخت و علائم و راه حل های آنها:

  1. خطاهای سیستم عامل یا تولید کننده

این خطا به دلیل منبع تغذیه نامناسب و حمله ویروس همچنین خاموش شدن تصادفی و قطع در هنگام بروزرسانی سیستم عامل یا خطاهای تولید رخ می دهد.

این مطلب را از دست ندهید   علائم گرفتگی Heatsink رایانه

علائم زیر را حتی در یک دیسک سخت کاملاً جدید می توانید مشاهده کنید:

  • در هنگام راه اندازی درایو یخ می زند.
  • سیستم به هیچ وجه نمی تواند هارد دیسک را شناسایی کند.
  • سیستم در اواسط روش راه اندازی مجدد، راه اندازی و قطع نمی شود.

راه حل: کاربران می توانند با سازنده هارد دیسک تماس بگیرند و از آنها مجوز بازگشت RA)) را بخواهند زیرا دیسک باید تحت ضمانت باشد. با این حال تولید کنندگان به طور کلی هیچ تضمینی در مورد ایمنی داده های شما ارائه نمی دهند.

  1. خرابی الکترونیکی یا افزایش برق

گاهی اوقات UPS قادر به تأمین منبع تغذیه مورد نیاز نیست. یا خیلی زیاد است یا خیلی کند. این امر همچنین می تواند در صورت استفاده از منبع تغذیه غیرقابل اعتماد یا قطع جریان مکرر برق رخ دهد.

علائم:

  • شکست ناگهانی startup
  • BIOS سیستم نمی تواند هارد دیسک را تشخیص دهد.
  • هارد دیسک قادر به چرخش نیست.

راه حل: اطمینان حاصل کنید که سخت افزار سیستم از منبع تغذیه مناسب برخوردار است. با استفاده از  UPS ( Uninterruptible Power Supply) منبع تغذیه بدون وقفه مارک شناخته شده ای می توانید این خطا را برطرف کنید و سیستم خود را در هنگام استفاده از آن نباید خاموش نکنید.

  1. گرم شدن بیش از حد

این خطا ممکن است به دلیل خرابی فن CPU و تهویه نامناسب همچنین منبع تغذیه ولتاژ بالا و درجه حرارت بالا یا آلودگی به ویروس و توسعه بخشهای بد باشد. این دلایل می تواند سیستم را گرم کرده و منجر به خرابی ناگهانی دیسک سخت شود.

این مطلب را از دست ندهید   صدای بوق مدام کامپیوتر

علائم:

  • رایانه به طور مکرر راه اندازی مجدد یا یخ می زند.
  • فن ها یا خیلی کند حرکت می کنند یا اصلاً حرکت نمی کنند.
  • سخت افزار سیستم برای شما صداهای کلیک یا سر و صدا ایجاد می کند.
  • دسک تاپ یا لپ تاپ خیلی زود پس از شروع به کار گرم می شوند.

راه حل:  مطمئن شوید که فن های پردازنده خوب کار می کنند. بررسی کنید که خنک کننده کافی به پردازنده و وسایل جانبی آنها قرار دارد همچنین می توانید خمیر حرارتی را در بین مخازن حرارتی فن CPU استفاده کنید تا روان کار کند.

4. خرابی مکانیکی یا داخلی

خرابی مکانیکی در هارد دیسک شما می تواند به دلیل متحرک شدن قطعات و وجود بدافزار یا حمله ویروس همچنین بخشهای بد و منبع تغذیه نامناسب و غیره رخ دهد. این دلایل می توانند منجر به خرابی یا خرابی هارد دیسک و خراب شدن اطلاعات شود.

پیش از این چندین ویروس rootkit معرفی شده بودند که با روشن شدن سیستم فعال می شدند. آنها عملکرد سیستم را در سطح BIOS را خراب کردند. با این حال آخرین نسخه های ویندوز (8/10) در شناسایی چنین بدافزاری کارآمد و حذف آن با استفاده از فناوری UEFI موجود است.

علائم:

  • مسدود شدن کل سیستم
  • نامرئی یا خراب شدن فایل ها و پوشه ها
  • ظاهر شدن صفحه سیاه هنگام بوت شدن

راه حل: شما باید سیستم خود را به صورت روزانه یا هفتگی به روز کنید. نرم افزار آنتی ویروس خود را به روز نگه دارید و کامپیوتر خود را اسکن کنید تا فعالیت های مخرب یا حملات ویروس را تجزیه و تحلیل کند. هارد دیسک خود را هر 3-4 سال یک بار تعویض کنید.

این مطلب را از دست ندهید   تعمیر Disk Failure و PSU
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

نحوه نصب درایورهای GPU

نحوه نصب درایورهای GPU

گاهی اوقات، درایورها کار نمی کنند، و این به ویژه برای پردازنده های گرافیکی قابل توجه است. درایورهای GPU به دلیل به روز رسانی های

ادامه مطلب »